PERSONAL | Mijn project op school

woensdag 28 mei 2014

Jullie zullen ongetwijfeld af en toe foto's voorbij zien komen op Instagram die schoolgerelateerd zijn. Ik krijg altijd veel likes op deze foto's dus het leek mij leuk om wat meer te delen op mijn blog over het project waar ik nu mee bezig ben. Ik ben nu bezig met een fictieve opdrachtgever waarvoor we een logo en een winkel moeten ontwerpen en ik ga jullie laten zien wat ik daarvoor allemaal heb gedaan!


Het is de bedoeling dat we een ontwerp maken voor de winkel Rotsvast. Rotsvast is een fictieve winkel die spullen speciaal voor de bergsport verkoopt. Allereerst begonnen we met het ontwerpen van een logo. Voorafgaand zoek je inspiratie in veel andere logo's en doe je onderzoek naar logo's binnen dit thema. Na heel veel schetsen en het digitaliseren in van schetsen in Illustrator is dit uiteindelijk mijn logo geworden. Ik heb in het logo letterlijk de naam Rotsvast vertaald naar een beeld. We mochten bij dit logo alleen gebruik maken van vormen en mochten bijvoorbeeld geen afbeeldingen gebruiken.

Links zie je de gehele winkel en rechts zie je het deel wat wij moeten ontwerpen.

Na het maken van een logo was het tijd voor het ontwerpen van de winkel. We kregen allerlei plattegronden van het pand en moesten dit ook digitaal na maken zodat we een ruimtelijk idee kregen van de ruimte die je had. Het pand is lang en smal en bestaat uit een deel kleding, een deel tenten en en een deel waar alle benodigdheden voor het klimmen worden gepresenteerd. In het eerste deel moeten wij altijd een moodboard maken voor inspiratie en vervolgens begonnen we met het indelen van de winkel aan de hand van plattegronden.


Na de inspiratie en de indeling op papier te hebben is het tijd om te gaan schetsen. Eerlijk is eerlijk, dit is (nog) niet mijn sterkste kant. Mijn potlood en gummetje hebben jarenlang in de kast gelegen en nu is het best weer even lastig om dit weer op te pakken. Er wordt verwacht dat alles in perspectief wordt getekend en we krijgen daar ook veel les in. Dit zijn de ontwerpjes die ik heb gemaakt voor de counters en de presentatiewanden die in de winkel komen te staan. Uiteindelijk heb ik van alle ontwerpen een mix gemaakt voor een definitief ontwerp.


Na definitief besloten te hebben wat ik precies ging maken ben ik begonnen aan het maken van een maquette. De maquette die we moesten maken was op schaal 1:25 (dat betekent dus dat 1 cm van de maquette in het echt 25 cm is) en dat was nog best een klusje! Omdat je het idee hebt alsof je een soort poppenhuisje aan het maken bent ben je helemaal niet bezig met alles op schaal te maken. De maquette is gemaakt van foamboard. Ik heb veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Zo wilde ik achter de counter en de presentatiewand laten bestaan uit bladeren. De counter heb ik gemaakt van hout en de presentatieborden, waarop alle producten komen, ook. Naast de bladeren achter de counter heb een stuk rots uitgebeeld waarin producten gestoken kunnen worden (zoals een ijsbijl) en klanten kunnen schoenen uitproberen op het stukje rots wat op de grond ligt. De klimmuur zit in de winkel en tegenover de klimwand kunnen mensen producten uitproberen. Ik heb de muren overigens allemaal gemaakt van klei!

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van het project waar ik mee bezig ben en ik hoop natuurlijk dat jullie het leuk vinden om dit te lezen op mijn blog. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan is dat altijd welkom!

Volg LifeOfRoshelle - Facebook Instagram -  Twitter - Bloglovin' Youtube - 

13 opmerkingen
  1. Ziet er erg goed uit Rosh!! Super leuk gedaan! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat superleuk dit zeg! Leuk dat je dit deelt! Vind je maquette er goed uit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Noouuu jij bent wel goed in maquettes maken :D je mag de mijne ook komen doen haha !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gedaan hoor! Ziet er onwijs gaaf uit! En wat cool zo'n klimwand! ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amazing post, dear!

    theprintedsea.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je klimwand is cool geworden!

    (hoe breed moest die ook al weer zijn?)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. SUPER!

    NEW OUTFIT IN MY BLOG: BROWN SHADES with Paco Cecilio shoes
    http://showroomdegarde.blogspot.com.es/2014/05/brown-shades.html

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh jeetje, wat een werk! Maar wel heel erg leuk. Ik zou nog willen dat ze dit bij mijn Vormgevings opleiding erbij zouden doen, ook al doe ik grafische vormgeving (:

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is zeker leuk! Zo krijg je ook een heel goed inzicht van de ruimte die je hebt enz!

    BeantwoordenVerwijderen