LIFE | Tips voor de IJhallen

donderdag 8 januari 2015


Op zondag 5 oktober (jaja vorig jaar alweer) stond ik voor de tweede keer in mijn leven op de IJhallen, op de NDSM-werf in Amsterdam noord. Dit terrein is tegenover het Amsterdam Centraal en kun je makkelijk bereiken als je met de pont overgaat. De IJhallen is een gigantische vlooienmarkt waar vooral kleding wordt verkocht. Het staat er ook wel om bekend dat je daar veel merkkleding kan kopen voor een prikkie en daarom is het altijd een goed bezochte markt. Na een mislukking vorig jaar waagde ik nog een poging en het ging erg goed! Daarom heb ik vandaag wat tips voor jullie (aankomend weekend vindt de IJhallen weer plaats namelijk)!


Algemene informatie.
De IJhallen is een rommelmarkt in Amsterdam. Je kunt er eens per vier weken een kraam huren. Het is altijd op de zaterdag en zondag en is binnen. Vroeger was het ook nog buiten, maar volgens mij hebben zij dit wegens veiligheid afgeschaft. Een kraam huren kost 34 euro, waarvan 5 euro borg is. Een hoekkraam is iets duurder, maar daar kan je ook iets meer 'naast' je kraam kwijt zoals een kledingrek. Wanneer je op de IJhallen staat mag je met de auto laden en lossen vlakbij de hallen, daarna moet je hem ergens anders parkeren. Vergeet dit niet te doen, anders heb je een boete! De markt is van 9:00 - 17:00 en je mag pas om 16:30 officieel opruimen. Je bent vanaf 7:00 welkom om je kraampje op te bouwen. Aan het einde van de dag krijg je vuilnisbakken voor het geval dat je je overgebleven spulletjes aan een goed doel wilt geven.


Tip 1: Kom op tijd en goed voorbereid!
Spreekt bijna voor zich toch? Wanneer je de brief ontvangt met al je gegevens kun je alvast bekijken waar je staat. Er zijn twee hallen, hal 1 en hal 2. Bij de brief zit een kaart waar je kraampje op aangegeven staat. Bij de brief zit ook een briefje die je nodig hebt om naar binnen te kunnen en waarmee je later je borg terug kunt halen. Als tip staat er ook dat je op tijd moet komen, omdat er kans is dat je in de file staat (en dat gebeurde bij ons). Gelukkig was onze file niet zo lang, maar het is toch een beetje stressen als je weet dat je voor 9 uur klaar moet zijn. Vergeet ook niet om wisselgeld mee te nemen, heel erg belangrijk! Het is ook handig om plastic tasjes mee te nemen omdat veel mensen naar tasjes vragen. Vergeet ook stoelen niet, hoewel ik weinig heb gezeten is het toch fijn om je broodje (die je zelf beter mee kunt nemen, er is daar wel wat te halen maar best prijzig) zittend op te kunnen eten!


Tip 2: Maak bordjes en iets wat opvalt!
Bordjes maken, het is handig. Het is belangrijk om op te vallen tussen alle kramen, want er zijn honderden kramen waar iedereen kleding verkoopt. Ik heb voordat de markt begon, thuis borden gemaakt en heb daar alle merken opgeschreven die we verkochten en ook een indicatie gegeven van de prijzen. Ik heb ook gekozen om ballonnen mee te nemen en op te blazen en overal op te hangen. Ik hing ze aan de kraam en ook aan de voorkant van de kraam. Dit alleen maar om gewoon even op te vallen tussen alle andere kramen en ik moet zeggen dat het wel ietsje hielp omdat kinderen erop af kwamen!


Tip 3: Huur een balk en neem veel hangertjes mee! 
Op de markt heb je een mogelijkheid om een balk te 'huren' voor 2 euro. Je kunt deze balk bovenop je kraam leggen zodat je daar spulletjes op kunt hangen. Ik had flink wat hangertjes meegenomen, zodat je alle pronkstukken op kunt hangen zodat deze goed in het zicht zijn van de mensen. Ik vind zo een balk superhandig omdat ik vind dat een touwtje iets te flexibel is. Als je er veel aan ophangt gaat deze namelijk hangen, een balk blijft stabiel. Je kunt gewoon een balk pakken bij de toiletten, dan komt er vanzelf iemand langs om het geld te innen. Je krijgt dit geld volgens mij niet terug (wij niet in ieder geval)..

Tip 4: Een spiegel is een must!
Veel mensen twijfelen over een aankoop. Iets passen kan dan al iets meer een doorslag geven maar mensen kunnen niet even kijken hoe het staat zoals in de winkel. Ik heb daarom voordat we naar de markt gingen een spiegeltje bij de Xenos gekocht voor 3 euro. De spiegel was ongeveer 50x30 cm, net genoeg om even te kijken hoe iets staat. De spiegel is helaas aan het einde van de dag gesneuveld, maar ach!


Tip 5: Verkopen maar!
Vanaf 8:30 rennen er al mensen rond die van alles willen kopen. Dit zijn vaak buitenlandse mensen die niet erg goed Nederlands spreken en heel weinig willen bieden voor je spulletjes. Wees hard en blijf bij je prijs (dit moet je overigens de hele dag doen). Je kan natuurlijk wel samen tot een prijs komen, maar voel je niet opgelaten om bij je eigen prijs te blijven. De eerste 5 minuten was ik 5 paar schoenen kwijt. Het is best grappig, de (voornamelijk) mannen kijken niet naar de maat, kopen alle schoenen die ze zien en lopen daarna met tassen vol naar buiten. Probeer de hele dag een beetje een praatje te maken met je 'klanten', zeg bijvoorbeeld gedag en noem af en toe de prijs van de producten zodat het een doorslag kan geven. Reken overigens niet op veel geld voor je spulletjes, mensen bieden erg weinig! Ik heb overigens gekozen om een graaitafel te maken waar mensen konden graaien naar hun spullen. Sommige mensen durven namelijk niet echt te kijken bij nette spulletjes omdat ze denken dat het te duur is. Mijn vriend had duurdere spullen dus we hebben de tafel in tweeën verdeeld, rechts was duurder dan links!

Ik hoop dat ik jullie een beetje op weg hebt geholpen voor het geval dat jullie zelf van plan zijn om ook een keer te gaan staan op de IJhallen. Ik raad het in ieder geval aan, het is erg leuk en gezellig en er is veel volk. Het is wel lastig om op te vallen met al die kleding tussen de rest van de markt, maar het is altijd het proberen waard. Ik heb de zondag 5 oktober 100 euro verdiend en mijn vriend 130! Samen dus toch een flinke 200 euro die erg fijn uitkwam. Zijn jullie er wel eens geweest of misschien zelfs zelf gestaan (misschien dit weekend)? Love, Roshelle.

Volg LifeOfRoshelle - Facebook Instagram -  Twitter - Bloglovin' Youtube - 

8 opmerkingen
  1. Ik stond ook in de file toen ik ging, zo balen! Zelf heb ik ook een artikel geschreven met mijn tips, ik herken je punten allemaal. Zo'n lat lijkt me zo fijn! Die kon ik niet scoren dus ben met touw in de weer geweest. Gaat inderdaad enorm hangen haha. Een spiegel heb ik niet genoemd, maar daar werd inderdaad enorm veel om gevraagd. Ik heb toen maar foto's van mensen gemaakt met het kledingstuk aan, zodat ze daarop konden zien hoe het stond haha. Ik merkte ook dat je niet veel kunt vragen, maar veel jurkjes zijn er toch uit gegaan voor 5-7 euro. Al met al flink wat verdiend! Liefs, Rowan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Touw had ik de eerste keer ook toen ik er stond, was echt drama. Ik kon niemand zien hahaha! Ook een goede oplossing!

      Verwijderen
  2. Ik heb er laatste gestaan met twee vriendinnen, toen hebben wij samen zo`n 360 euro verdiend! Fijne tips, het is zeker aan te raden om daar eens te staan!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja top om te horen! Mijn vriend en ik hadden samen ook wel wat bij elkaar gesprokkeld!

      Verwijderen
  3. Wat een leuk artikeltje! Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar toch wel erg benieuwd naar al dat leuks!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijn er ook nog wel eens wat vintage pareltjes van grote designermerken te vinden denk je? Dat lijkt me namelijk wel een toffe uitdaging!

    x Wilmke
    http://www.winwonderland.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zeggen altijd van wel, maar dan is het wel belangrijk om 's ochtends vroeg te gaan! Ik ben zelf wel is dingetjes tegengekomen, maar geen idee of dit origineel was!

      Verwijderen